Rapport Vänern Runt Dag 1

För exakt en vecka sedan var väskan fullpackad och avresa mot Örebro pågick. Nummerlappen hämtades och jag sov på Rosängens bed and breakfast torsdag till fredag. Vad sjutton hade man gett sig in på. 58 mil runt sjön och 2 nätter på luftmadrass i skolor. Rena flashbacks från ungdomen då man titt som tätt åkte iväg på fotbollsturneringar och bodde på detta sätt. Skillnaden nu är att man kör den lyxigare varianten med 42 cm hög madrass, tempur kudde, öronproppar och googles.

Första dagen bestod av 22,8 mil mellan Örebro och Åmål. Vädret visade sig från sin sämsta sid med motvind hela vägen och de 10 sista milen i regn. Kallt som fan rent ut sagt. I Vänern runt kör samtliga i olika fartgrupper och ingen får bli avhängd mellan depåerna. Samt så måste alla gå in i depåerna för att visa sig. Här är det ingen stress utan bara socialt umgänge.

image

(Lånad bild)

Här är en bild från andra depån första dagen. Har precis avverkat en strecka med full motvind och man kan vara glad ändå. Korv med bröd intogs och vissa fick sitt efterlängtade kaffe. Kan man vara så här glad hela vägen i mål. Glädje fanns det nog någonstans men andra hälften efter depån i motvind och regn blev droppen för kroppen. Har nog aldrig varit så trött som då. Energi slank ner och varje uppförsbacke var som Sa calobra på mallis och jag tackar alla som la en hand på min rygg emellanåt. Kan säga att det är skönt att ligga i svansen då och inte rotera med i kedjan. Vi eller jag kom fram till Åmål och jag har nog aldrig varit gladare. Dyngsur ända in i benmärgen och en efterlängtad dusch stod på schemat. Men jävlar vad kallt det var när man skakade tänder i timmar efteråt.

Det intogs en rejäl pasta middag i skolmatsalen och min hand gled självklart ner i den medtagna godispåsen med s-märken. Det är man värd.

Kvällen avslutades med en föreläsning om……. Ja, vad handlade det om egentligen. Vi var grymt intresserade i alla fall för det syns på bilden nedan. Ber om ursäkt till er som jag hänger ut här och jag är näst längst bort.

image

(Lånad bild)

Lite taktiksnack hann vi med innan läggdags. Googles på och in i skönhets sömnen för dags att återhämta sig inför nästa dag. Visst ser det skönt ut? Kan meddela att mina rumskamrater skötte sig i alla fall bra tills klockan ringde.

image

Lämna en kommentar