Nyårs spinning

Nyårsafton utan spinning/cykling existerar inte men man får ta de passen som erbjuds. Idag blev det 90 min spinning på Sats Marievik där dom har cyklar med wattmätare. Efter att jag gjorde mitt mjölksyra test för 2 veckor sedan fick jag idag känna på direktiven jag fick. Jag fick ett resultat på att min mjölksyra tröskel  ligger runt 210 watt och när jag idag la mig över det så började benen att skrika. Väldigt intressant det här och måste nog ta träningen till nya höjder. Dock jävligt dyrt med wattmätare på cykeln.

Jag körde stenhårt och efter 60 min kände jag att kroppen tappade rejält med kraft. Fick springa till receptionen för att hämta en powerrade dryck och kände att krafterna kom tillbaka. Har aldrig behövt det förut.

Ska man behöva energi under ett 90 min pass? Räcker det inte med vatten? Tycker ändå att jag åt bra innan men kanske har steppat upp intensiteten på passen.

Min filosofi är att så som man firar in det nya året så blir nästkommande år. Alltså blir det mycket cykling och massa kärlek 😀

Gott nytt år!!!

Annonser

Jul jul strålande jul

Julafton igår är lika med hårt jävla spinningpass 😈 och en uppsjö av god mat, familj och GODIS.

Idag är det juldagen vilket är den stora vilodagen. Varenda cell i kroppen ligger i viloläge. Är inne på min 3 film och klockan är bara 13. Underbart!!!!

……

Idag fick jag ändan ur och började bygga ihop min cykelhörna. Tror att det kan bli bra.

image

Förresten så är det snart januari, då min nya racer kommer 😀 Men undra vad man ska göra med den nygamla.

Aktivitus

I morse klev jag in på aktivitus i Solna då jag hade bokat tid flr att göra ett laktattest. Man kan välja om det ska göras på cykel, löpband, roddmaskin m.m. Självklart gjorde jag det på cykel.

Man mäter laktat/mjölksyra för att bestämma sin uthållighet. Värden på aerob och anaerob, fettförbränningskapacitet, max och återhämtningslaktat ges. Svaren man får bestämmer hur ens personliga träningszoner ska se ut.

Testet gick ut på att cykla konstant i ca 30 min. Var 3 min höjdes motståndet med 30 watt och det togs ett blodprov. Blev nog stucken i fingret ca 8 ggr och det kördes i någon maskin. Jag började på 60 watt vilket är ingenting och avslutade på 360. Höll konstant 105 -110 i kadens och fick höra att jag satt stabilt på cykeln.

Om jag hade dålig motivation innan så är det som bortblåst nu.

Vad fick jag då för resultat?
Många har påpekat att jag är stark och nu fick jag svaret på att det stämmer. Har idag blivit jämförd med dameliten och fått beskedet att om jag effektiviserar min träning finns stora möjligheter att ligga på samma nivå som dom i kroppslig kapacitet. Fick bland annat ett besked på att min tröskelnivå ligger på 200 watt och tröskelpuls på 166 slag/min. Han visade värdena på en tjej som nu skulle flytta till Holland för att tävla med ett lag som hade sin tröskelnivå på 260 watt. Jag märkte att han var imponerad. Samt fick jag veta att jag är uthållig och seg men inte explosiv. Har en del att jobba med.

Frågade honom vad han trodde om min kapacitet för vätternrundan och utan att veta säger han tiden 8.30. Jag kanske satte ribban bra ändå så att det blir en rejäl utmaning.

AW Team rynkeby/Le mond

Det är underbart när man träffar lite likasinnade. Igår hade var det aw på cykelcafet Le mond i samarbete med team rynkeby. 10% av inkomsterna i baren gick direkt till barncancerfonden. Det är vad rynkeby gör förutom att cykla till Paris. Det är bara en bagatell i allting ;), arbetet för barncancerfonden betyder mer.

Men i alla fall så var jag där och träffade lite kända människor och tror att det gav mig lite ljus i tunneln. Kände redan efteråt att motivationen höjdes en aning. Men tänker ändå lägga spinningen lite åt sidan och satsa på mer styrka!

Snö!!!

I måndags var första gången jag kände att höstmörkret slog till och motivationen försvann helt. Tittar jag på cykeln så dyker inte den där underbara känslan upp utan det gör mig snarare illamående. Självklart är det inte roligt med spinning och därför tänker jag dra ner kraftigt på det. In med mer styrketräning, simning och kanske prova lite andra gruppträningsklasser. Skapa omväxling i träningen.

En räddning skulle kunna vara lite snö. Om det är någonting som är underbart  så är det att köra längdskidåkning. Tänk er att åter igen få vara ute, precis som landsvägscykling och utföra en sport som tränar hela kroppen. Man får lite omväxling från cykling och stärker kroppen för ändamålet.

Snälla snö kom nu! Vill inte ha en jul utan igen!

Motivation sökes

Vart tog min motivation vägen? Kunde inte träna som planerat i fredags på grund av vissa omständigheter. Igår hann jag inte. Idag gick jag ändå iväg till gymmet för att styrketräna men kände efter 30 min hur sjukt tråkigt det var. Körde ändå på och åkte sedan hem för att trycka lussekatter.

Nu tycker jag att snön faktiskt får ta och komma. Min förhoppning är att få byta ut cykeln/spinningcykeln mot längdskidåkning. Det är bra att byta sport ibland och låta kroppen få arbeta på andra sätt. Förmodligen blir cyklingen ännu roligare om man bryter ett tag för annat.

Förresten håller jag på att skapa min lilla cykelhörna i sovrummet som eventuellt kan stimulera motivationen. Dock har jag lite motstånd till att få hänga cykeln på väggen och framförallt när jag sa 2 st. Behöver bearbetas lite.