Reflektionsdags 🤔

Sitter och läser senaste Cykla tidningen. Vänder blad och detta dyker upp.

Undra varför det ska ta till 2017 innan man börjar engagera sig i frågan. Någonting som vi kvinnor vetat om sen typ mensens intåg i tonåren. Självklart är frågan komplex för vi reagerar så olika på menstruation och den som inte påverkas ska vara glad. 

Jag blev även intervjuad nere på Mallorca av en tjej som skriver sin uppsats kring ämnet. Det börjar hända grejer. Tack för de! 😃

I artikeln står det bland annat att under vecka 1-2 ökar östrogen nivån, vilket anses ha positiv effekt på muskelbyggnad medans vecka 3 har ökade nivåer av progestron. Ett ämne som har motsatt effekt till östrogen och en period där vi kan ha nedsatt koordination samt fokus, vilket kan öka skaderisken i vissa motoriskt mer krävande idrotter. 

Jag själv lägger ned mycket tid på prestationsinriktad träning, återhämtning, kost m.m. och tillslut börjar man titta på mindre detaljer. Därför har jag börjat kartlägga menscykeln för jag vet att den påverkar mig, vilket andra kan insistera till. Jag har där av blivit vuxen nog och kopplat ihop 1+1. T.ex. Knäböj i kombination med precis innan mens har ofta lett till ett naprapatbesök. Till viss del har de berott på dålig core men framförallt dålig fokusering. Har också insett att jag alltid klipper mig i fingrarna dagarna innan mens på jobbet. Känner mig oftast som starkast både fysiskt och psykiskt när mensen är över. En tävling dagarna innan mens är inte optimalt när psyket säger: Du är tjock, ful, ensam och värdelös. Ge mig choklad! (Vilket självklart inte är sant)

Antar att eliten redan tänkt på detta för jag är ju bara en färsking på högpresterande träningsnivå. 

Det är i alla fall intressant att följa diskutionerna vidare och uppe på den frågan kan man även börja fundera kring:

Hur påverkas träning och prestation av olika preventivmedel? Fast å andra sidan vem har tid med sånt? 🤔🙈😂😂😂😂😂