Teknikträning med fokus kadens

Dagen till ära tog jag på mig klubbkläderna men pimpade upp det lite med mina rosa detaljer och hjälmen får man inte glömma. Fight for pink!

image

Men hur ser det ut under dojjorna egentligen. Tror det är dags att byta och där av förlora oskulden.

Men i alla fall så tog jag en lugn morgon och förmiddag med frukost och lite arbete trots att man är ledig. Man kan väl säga att vädret tillåt det. Vad händer? Jo, myrorna i benen gör sig till känna och jag bestämmer mig för en kort runda.

Rundan blev om man får säga BARA 4 mil och det går fort i känslan. Men kände att jag inte hade mer än 2 timmar att lägga på aktiviteten och för att inte bara cykla för cyklandets skulle så fick passet ett mål.

Dagens fokus låg på kadensen och det spelade inge roll hur sakta det gick men dagens vind hade lite att säga till om. Jag hade bestämt mig för att hålla en kadens mellan 90 – 100 varv per minut.  Gick jag under 90 var det dags att växla ner och gick jag över 100 var det dags att växla upp. Kan konstatera att över 100 började man få rumpmassage av allt hoppande med för lätta växlar. Det spelade liksom ingen roll om det gick uppför eller utför målet skulle hållas. Där av hade jag hela tiden ett öga på datorn för det är svårt att känna tempot.

När man arbetar med hög kadens händer det något med pulsen. Den höll sig på en högre medelnivå än vanligt. Där av blev detta pass jobbigt ändå och musklerna fick inte arbeta lika tungt. Tror snarare att de fick trampa ur och smörjas upp istället och hjärtat arbetade istället. Tror det är viktigt att få in känslan i kroppen när det gäller kadensen.